fot. ZKM GdyniaAutobusy elektryczne na bazie PKA Gdynia
Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej z Gdyni ogłosiło oferty w przetargu na zakup następnych autobusów elektrycznych. PKA kupuje osiem pojazdów przegubowych, a całe zamówienie będzie dofinansowane z programu Zielony Transport Publiczny. Oferty złożyły dwie firmy.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej z Gdyni ogłosiło oferty w przetargu na dostawę ośmiu fabrycznie nowych, miejskich autobusów przegubowych zasilanych energią elektryczną. W ramach osobnego postępowania PKA ma zamiar zamówić infrastrukturę do ładowania nowych pojazdów. Zakup jest dofinansowany z programu Zielony Transport Publiczny.
Środki przeznaczone na zakup autobusów wynoszą 36,900 milionów brutto. Oferty w przetargu złożyły dwie firmy. Najtańszą ofertą może pochwalić się Solaris (33 946 032 zł brutto). Droższą złożył Daimler (36,900 milionów brutto). Obie oferty zatem mieszczą się w budżecie Zamawiającego, więc o wyborze zdecydują tutaj szczegóły.
Po pierwsze będzie to cena, która przy ocenie ma wartość 55%. Kolejnym kryterium jest okres gwarancji i rękojmi oferowanych autobusów z wyłączeniem magazynów energii elektryczne - 14%, dalej to okres gwarancji i rękojmi na magazyny energii elektrycznej - 6%, liczba osi napędowych - 5%, system prekondycjonowania autobusu i magazynów energii - 3%, zastosowanie systemu wykrywania i tłumienia ognia - 3%, system poprawiający bezpieczeństwo jazdy - 2%, zużycie energii elektrycznej - 4%, pojemność magazynów energii elektrycznej - 1%, zasięg - 1%, rozwiązania techniczne zastosowanego klimatyzatora - 3%, rodzaj zastosowanego ogrzewania przestrzeni pasażerskiej oraz pełne oświetlenie LED, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdów - 1%.
Termin dostawy autobusów to 300 dni od momentu podpisania umowy.
Szczegóły techniczne
Przypomnijmy, że kupowane autobusy mają mieć długość w przedziale 17,5-18,75 metra, z podłogą na wysokości maksymalnie 34 centymetrów (mierzonych od ziemi). Podłoga ma być bezstopniowa na całej długości, choć zamawiający dopuszcza, żeby dojście do ostatniego rzędu siedzeń w pojeździe odbywało się za pomocą stopni. Wejścia do autobusu również mają być bezstopniowe.
Minimalna moc netto silnika bądź silników trakcyjnych to 220 kW. Całkowita, minimalna pojemność magazynów energii ma wynosić co najmniej 240 kWh. Magazyny energii mają mieć zdolność ładowania z mocą maksymalnie 200 kW. PKA wymaga ładowania zarówno poprzez pantograf zamontowany na autobusie jak i poprzez złącze plug-in (tutaj o mocy maksymalnie 110 kW).
Pojazdy mają pomieścić co najmniej 120 pasażerów, z czego co najmniej 40 na miejscach siedzących. Elektrobusy będą ogrzewane, monitorowane oraz klimatyzowane. Pojawi się również system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz system zliczania pasażerów. Układ drzwi to 2-2-2-2 z otwieraniem do wewnątrz.
Przypomnijmy, że będą to kolejne autobusy elektryczne, jakie mają trafić do gdyńskiego przewoźnika, który obecnie użytkuje 16 12-metrowych oraz osiem 18-metrowych elektrobusów od Mercedesa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.